maandag 14 oktober 2013

Ding 24

Met de mediawijsheid zit het bij mij wel goed. Ik zal later bijvoorbeeld mijn kinderen niet alleen achter de computer laten zitten zonder indirecte supervisie. Dit uiteraard tot een bepaalde leeftijd. Ik zou daarbij begin middelbare school aanhouden als zijnde van grens. Want als je altijd er bovenop blijft zitten zullen ze ook niets leren en niet kunnen ontplooien. Het betekent wel bijblijven en ik denk dat dat wel goed komt omdat de computer een grote hobby is. De bibliotheek kan zeker ook meehelpen met mediawijsheid. Ze kunnen de weg wijzen naar informatie op het internet maar ze zouden ook cursussen kunnen geven over het gevaar van het internet en bijvoorbeeld het instellen van filters om kinderen te kunnen beschermen. Want mijn ervaring is dat de meest onschuldige zoektermen de kinderen naar sites kan sturen waar je u tegen zegt. Het is van enrom belang dat de ouders hier ook van op de hoogte zijn. Een activiteit die ik hiermee kan bedenken is het opzetten van filters voor het surfen van kinderen maar ook kennis delen. Hierbij kan ook gekeken worden naar 'goede' sites waar kinderen zich kunnen ontplooien zols sesamstraat etc. Kennis is hierbij macht.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd naar de input van ding 24 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Patrick, Hoewel mediawijsheid belangrijk zal blijven is het voor de jongere generaties al makkelijker dan voor de oudere. De nieuwe media zijn steeds meer vanzelfsprekend omdat je ermee opgroeit, en dat geldt voor kinderen al helemaal.
    Maar kinderen zijn vaak wel naief en zetten gauw van alles online (is ook zo gemakkelijk tegenwoordig) zonder over de consequensies na te denken. Het is aan de ouders/school (en deze taak kan ook heel goed door bibliotheken opgepkat worden) om hen hierop te wijzen.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen